Furt: o istorie a muzicii(sept. 25, 2020)
Dedicam acest articol recenziei unei lucrari originale. Este vorba despre o carte de benzi desenate “Furt: o istorie a muzicii” care trateaza tema copyright-ului, a drepturilor de creatie in lumea muzicii de la inceputurile civilizatiei pana astazi. “De la Platon la Blured Lines” dupa cum sintetizeaza specialistii. Cartea, desenata de James Boyle, Jennifer Jenkins si Keith Aoki a aparut in 2019 si a fost tradusa recent in limba romana de catre George Hari Popescu. Cartea este disponibila sub licenta creativecommons pentru descarcare digitala in versiunea pdf sau jpeg si poate fi procurata in formatul tiparit urmand instructiunile mini-site-lui dedicat.
Apreciem ca extrem de bine venita aceasta initiativa pentru maniera atractiva de educatie a mediului de afaceri al industriilor creative din Romania. Lucrarea evidentiaza aspectele de natura filosofica, etica si legala ale creatiei muzicale si a drepturilor de protectie a creatiei muzicale dintr-o perspectiva istorica pornind din antichitate si pana in zilele noastre. Noi, cei de la Dumitrescu & Asociatii trebuie sa recunoastem ca am aflat o multime de lucruri noi legate de istoria aspectelor legale privind drepturile de proprietate intelectuala. Enumar acum doar faptul ca notatia muzicala a fost prima modalitate de inregistrare, prima tehnologie utilizata atat pentru inregistrarea drepturilor cat si pentru reglementarea circuitului unei piese muzicale. Am aflat despre modalitatile, la fel de creative, de utilizare neautorizata a unor piese muzicale care au devenit canturi gregoriene din piese de dragoste sau imnuri nationale din muzica de petrecere.
Munca la acest volum a durat cam doua luni. Printre provocari se afla incercarile de a traduce cat mai fidel jocurile de cuvinte, traducerea unor versuri și, la partea grafica, adaptarea cat mai fidela in romana. Am lucrat aproape integral online, folosind Canva.com si Google Docs (si doar un pic in Photoshop). – ne spune traducatorul lucrarii, George Hari Popescu.
Cum am spus mai sus, apreciem aceasta initiativa si consideran ca lucrarea se constituie intr-un material educativ de prima mana pentru compozitorii, interpretii si artistii romani, indiferent de genul muzical abordat sau dimensiunea artistica. Este stiut faptul ca acestia aloca resurse de timp si intelectuale reduse pentru acest domeniu de o importanta covarsitoare care le poate asigura continuitatea si deci succesul profesional, iar noi ne-am confruntat deseori cu acest lucru in numeroasele operatiuni juridice peivind cesiunea drepturilor de autor, licenta unor piese sau gestionarea relatiei artistilor cu organismele de gestiune colectiva a drepturilor de autor.
Si nu putem incheia fara a incerca sa explicam ce inseamna creativecommons, mai pe romaneste. Aceasta este o organizatie non-profit din Statele Unite care a devenit o retea globala dedicata promovarii lucrarilor creative in scopul dezvoltarii educatiei. Licentele de tipul creativecommons reprezinta de fapt o cesiune cu titlul gratuit dar in beneficiul publicului, a tuturor drepturilor de natura patrimoniala care formeaza constelatia drepturilor de autor. Autorul sau autorii operelor isi pastreaza drepturile personale de autor, drepturi care, in majoritatea legislatiilor nu pot fi cedate. Intre drepturile personale de autor enumeram dreptul de a fi indicat creatorul lucrarii, dreptul de a fi informat privind reproducerea sau transformarea lucrarii, dreptul de a interzice utilizarea lucrarii in situatii care pot aduce prejudicii de imagine sau atingere bunelor moravuri, etc. Drepturile patrimoniale de autor sunt cesionate in beneficiul public dar in scopul educatiei si este interzisa reproducerea sau transformarea lucrarii originale in scopul de a obtine profit. Mai multe depre initiativa creativecommons gasiti aici, bineinteles intr-o explicatie mai potrivita dreptului din Statele Unite, dar poate mai exacta tocmai din acest motiv.
Artisti si impresari, studiati cartea! Va ajuta sa intelegeti teoriile pe care avocatii vi le indruga.