FairTrade sau comertul echitabil(feb. 20, 2011)
Sustinatorii comertului echitabil considera comertul un instrument fundamental pentru reducerea saraciei si pentru o dezvoltare sustenabila, in conditiile asumarii unor valori sociale in practica economica.
Incepand cu anii 60, in tarile occidentale s-a dezvoltat miscarea de comert echitabil sau FairTrade. Conceputa ca un demers alternativ de combatere a saraciei si nedreptatii sociale globale, miscarea Fair Trade se preocupa in principal de asigurarea accesului pe piata globala a micilor producatori din tarile Lumii a Treia, in conditiile unor practici care sa asigure un pret corect produselor acestora. De-a lungul timpului miscarea FairTrade a adoptat mai multe criterii in privinta comertului echitabil international.
In prezent sunt mai multe categorii de standarde, care vizeaza selectia producatorilor dezavantajati in context global. Una dintre categorii vizeaza micii producatori, care lucreaza impreuna in cooperative sau alte forme de organizare democratica. O alta categorie se refera la standarde pentru muncitori, carora angajatorii trebuie sa le plateasca salarii decente, sa le garanteze dreptul de a se inscrie in sindicate profesionale, sa le asigure standarde de sanatate si siguranta si sa le ofere un adapost adecvat, cand este cazul. In privinta pretului, functioneaza un standard comercial care stabileste un pret minimal oferit producatorilor, care sa acopere costul de productie, dar si sa permita dezvoltarea investitiei acestor actori economici dezavantajati.
Comertul poate fi un instrument fundamental pentru reducerea saraciei si atingerea unui target important, acela al dezvoltarii sustenabile. Prin intermediul fair trade, producatorii detin un control mai mare asupra muncii si a vietii acestora. Cetatenii, de la micii producatori pana la consumatorii informati si institutiile de-a lungul intregului glob, sprijina productia responsabila, practicile comerciale si consumul de produse fair trade.
Organizatia Mondiala a Fair Trade reprezinta o retea globala de Organizatii de Fair Trade, ingloband peste 350 de parteneri din peste 70 de tari, atat din Africa, Asia, America Latina precum si din Europa, America de Nord si arhipeleagul Pacificului.
Principiul este functionare al acestui concept este foarte simplu: Producatorii primesc pentru materia prima preturi fair, in functie de preturile de pe piata mondiala. Astfel se pot conduce afaceri responsabile, iar oamenii din tarile in curs de dezvoltare isi pot asigura existenta pe termen lung, atingand macar standardele sociale minime in ceea ce priveste sanatatea si educatia.
Consumatorii primesc in schimb alimente gustoase si de calitate. Acestea ajung in mod direct si controlat din tarile in curs de dezvoltare in Europa, purtand pecetea de garantare a originii. Astfel puteti savura produsele avand constiinta impacata. Luand decizia de a cumpara produse Fairtrade va aduceti contributia personala si activa pentru o lume mai dreapta!