Europa Centrala si de Est nu mai este low-cost(iun. 27, 2017)
Europa Centrala si de Est se confrunta cu sfarsitul unei ere economice, ratele de ocupare a fortei de munca fiind un nivel record, iar muncitorii solicitand salarii mai aproape de nivelurile occidentale, arata o analiza Reuters. Asadar, modelul de forta de munca ieftina care a determinat cresterea de la caderea comunismului este pe moarte.
Astfel, o provocare pentru guvernele si companiile din regiune este sa gaseasca noi modalitati de dezvoltare.
Ultimul exemplu in acest sens, scrie Reuters, este fabrica Volkswagen din Bratislava, unde luna trecuta o prima greva la o companie majora de fabricatie de masini a condus la o crestere a salariilor cu 14%, in ceea ce a devenit cel mai recent si mai puternic semn al schimbarii peisajului economic. Volkswagen a fost unul dintre zecii de mari producatori occidentali care si-au croit o cale catre Slovacia, Republica Ceha, Polonia si Ungaria dupa caderea comunismului in cautarea fortei de munca ieftina.
Aceasta migratie spre est a marcat nasterea unui model economic care a transformat regiunea. Insa, cu un sfert de secol dupa, piata regionala a fortei de munca se diminueaza, inregistrand o rata a somajului de un minim record, de aproximativ 3-7% in regiune.
Ca rezultat, salariile cresc mai repede decat in Occident – conduse de Ungaria, cu un salt de 12,8% pe an in martie.
Zoroslav Smolinsky, liderul sindicatului VW Slovacia care a pus la cale greva, s-a alaturat liniei de productie in 1992, cand uzina a fost preluata de VW din Germania. El era platit cu echivalentul a 75 de euro pe luna in acel moment. „Am putut trai cu atat”, a spus el, precizand ca asa „a trebuit”. In prezent, cei 12.300 de muncitori din Volkswagen in Bratislava castiga in medie 1.804 de euro pe luna. In pofida cresterii, salariile raman insa la mai putin de jumatate din pachetul salarial mediu oferit de Volkswagen in Germania, iar Smolinsky declara ca o astfel de discrepanta imensa nu mai poate fi justificata. „Timpurile s-au schimbat”, a spus el. „Suntem in UE si trebuie sa tinem pasul cu tendintele si sa reducem treptat decalajul”, a mai precizat Smolinsky.
Greva a fost rezolvata odata cu majorarea salariilor, extinsa pe parcursul a mai mult de doi ani, precum si cu un bonus unic de 500 euro pentru fiecare angajat si o zi suplimentara de sarbatoare. VW nu este singurul care se confrunta cu cresterea costurilor fortei de munca si a grevelor.
Producatorul francez Peugeot si coreenii de la Kia au crescut ambii salariile in acest an in Slovacia, in timp ce Audi si Mercedes s-au confruntat cu amenintari de greva in Ungaria.
Toate aceste masuri luate de producatorii auto sunt deosebit de importante pentru ca industria auto reprezinta partea leului din investitiile straine in Europa Centrala si de Est. De exemplu, diviziile Volkswagen sunt cele mai mari companii in Slovacia si Cehia, iar Slovacia a devenit cel mai mare producator auto din lume in termeni de autovehicule produse per capita.
Analistii de la banca ruseasca de investitii Renaissance Capital sunt de parere ca investitorii straini nu vor abandona actualele proiecte pe care le au in regiune, dar este posibil ca noile investitii sa mearga in alta parte.
„Niciodata Europa Centrala nu va mai oferi ceea ce oferea in anii 1990” se arata intr-un raport elaborat de economistii Renaissance Capital.
Pentru a contracara cresterea costurilor, companiile au inceput sa ia masuri pentru a imbunatati productivitatea via metode precum cresterea gradului de automatizare, sustin directorii de companii, factorii de decizie si analistii. Insa, pe termen lung, unele companii ar putea sa se indrepte spre alte tari in cautarea de mana de lucru mai ieftina.
De exemplu, Volkswagen a avertizat ca ar putea ocoli Slovacia pentru viitoarele sale investitii. O noua crestere semnificativa a salariilor „ar pune in pericol stabilitatea locurilor de munca”, a avertizat Lucia Kovarovic Makayova purtatoarea de cuvant de la Volkswagen Slovakia.
Analistii de la Renaissance Capital sunt de parere ca investitorii care cauta mana de lucru ieftina ar putea sa se uite spre sud si est.