Dacia pune trei conditii pentru a nu pleca din Romania(apr. 3, 2015)
Francezii de la Dacia pun conditii ca sa nu mute productia din Romania. Guvernul trebuie sa termine pana in 2020 Autostrada Sibiu-Pitesti, sindicatele sa-si reduca pretentiile salariale si romanii sa fie stimulati sa cumpere mai multe masini.
Prima necunoscuta: drumul rapid spre granita de vest nu are nici macar un traseu exact pe hartie, desi Guvernul promite ca va construi la timp Autostrada Pitesti-Sibiu.
„Ceea ce asteptam cu adevarat din partea Guvernului este ca autostrada sa fie terminata pana in 2020”, a spus Nicolas Maure, presedintele Dacia.
Francezii de la Dacia au dat saptamana trecuta ultimatum Guvernului. Daca autostrada nu este gata in cinci ani, renunta la uzina de la Mioveni in favoarea celei din Maroc. Dar soarta fabricii depinde si de pretentiile salariale ale muncitorilor, care ii pot determina pe manageri sa inchida portile.
„As spune ca nu este niciun pericol pentru moment. Este evident ca trebuie sa ajungem la o intelegere cu sindicatele in ceea ce priveste cresterea moderata a salariilor si introducerea progresiva a robotizarii”, a adaugat Nicolas Maure, presedintele Dacia.
Angajatii de la Mioveni castiga jumatate din salariul colegilor din Franta, dar cu 50% mai mult decat media pe economie din Romania. E drept insa ca productia Dacia trage din greu la exporturi, unul dintre motoarele economiei.
„Salariul mediu la Dacia este la muncitori 26 de milioane, 2.600 de lei, și in Franța 1500-2000 de euro”, a spus Ion Iordache, viceliderul sindical de la Dacia.
Un amanunt deloc de neglijat cand vine vorba de profitabilitatea afacerii din Romania comparativ cu alte uzine ale francezilor. Salariul mediu de la Mioveni este de peste doua ori mai mare decat la fabrica din Tanger, care deocamdata produce la jumatate fata de uzina de la noi.
In plus, uzina din Maroc, care va fi cea mai mare fabrica auto a grupului Renault, are avantajul amplasarii. Este langa port, iar masinile ajung rapid pe marile piete europene, care vand peste 200.000 de masini in fiecare an. In vreme ce prin Romania trailerele care transporta automobilele pierd timp din cauza drumurilor proaste, pana ies din tara. O solutie ar fi ca romanii sa cumpere mai multe Dacii.
„Fabrica din Mioveni are nevoie de minimum 20% din volum dedicat pietei romanesti”, a mai spus președintele Dacia.
In prezent, piata auto romaneasca este dominata de masinile second-hand importate din vestul Europei.