Ce trebuie sa stim atunci cand alegem denumirea unei firme?(oct. 19, 2019)
In cadrul procedurii de infiintare a unei firme, inregistrarea denumirii acesteia este prima operatiune care se face. De cealalta parte, din perspectiva proprietarului afacerii este intre primele lucruri la care se gandeste si cel de care leaga toate sperantele sale de notorietate sau bunastare.
La aproape 30 de ani de la coborarea capitalismului in Romania si in conditiile in care exista sute de mii de mici firme pe piata, alegerea unei denumiri originale si puternice nu este un lucru simplu.
In primii 20 de ani ai acestui capitalism romanesc procedurile Registrului Comertului impuneau inregistrarea unei denumiri cu un anumit grad de unicitate la nivelul unui judet. Functionarii cu competenta ai acestei institutii analizau solicitarile de inregistrare a unei denumiri printr-o comparatie cu firmele existente din acelasi judet exclusiv. Bineinteles ca acesti functionari erau mai relaxati in unele oficii, mai ales in judetele fara pondere economica importanta, acceptand solicitari ciudate. Asta a facut ca la un moment dat sa existe pe piata, in diverse locuri din tara, firme cu denumiri identice. Au aparut confuzii, unele grave si incidente cu consecinte de imagine pentru comerciantii seriosi.
Ca o consecinta a acestui lucru, de aproape 10 ani baza de date cu denumirile de firme este unica la nivel national iar Oficiile Registrului Comertului analizeaza similitudinile prin comparatie cu denumirile tuturor firmelor existente pe piata. Asta face din alegerea denumirii unei firme un exercitiu de creativitate dar poate duce si la compromisuri de nedorit.
Ce trebuie sa stim atunci cand alegem denumirea unei firme?
In primul rand faptul ca aceasta baza de date nu este publica. Si nu este gratuita. Orice analiza facuta pe internet privind disponibilitatea unei denumiri nu are nici o legatura cu realitatea. Singura verificare se face la Oficiul Registrului Comertului si se taxeaza de catre acesta. Iar pentru eficienta este potrivit sa aveti pregatite cel putin 3 variante de denumire (pentru ca 3 posibilitati va ofera formularul de inregistrare) pentru a plati o singura data taxa.
Apoi trebuie sa lasati deoparte orice incordare legata de inregistrarea acestei denumiri. Sunt 90% sanse ca denumirea pe care o doriti sa fie deja luata si sa fiti nevoiti sa faceti un compromis. In acest context trebuie sa stiti ca veti putea utiliza o denumire comerciala diferita in campaniile voastre de promovare. Sa va dau un exemplu. In 1994 in Hollywood se infiinteaza firma Dreamworks SKG. Cele 3 litere de la final provind de la Spielberg, Katzenberg si Geffen, celebrii producatori de film. Dreamworks era o denumire ce fusese deja “luata” si cei 3 au fost nevoiti sa isi adauge initialele lor. Abia 10 ani mai tarziu, dupa nenumarate campanii de promovare in care cei 3 au folosit doar forma prescurtata Dreamworks, si dupa ce si-au inregistrat aceasta marca la oficiul pentru inventii si marci, compania a fost in masura sa isi schimbe denumirea in forma pe care si-au dorit-o initial. Daca merge la case mai mari, sigur va merge si la voi.
Si mai exista si alte secrete, cum ar fi posibilitatea de a inregistra la Oficiul Registrului Comertului “emblema” firmei dar si posibilitatea inregistrarii unei marci la OSIM. Dar despre astea puteti afla de la consultantii nostri. Sau le veti afla intr-un articol viitor.
Ne-am bucura sa va fim de folos! Adresati-ne o intrebare.