Cat au investit americanii in Romania, in primele sase luni(sept. 20, 2015)
Investitiile americane in Romania se cifrau la 1,361 miliarde de dolari la 30 iunie 2015, in crestere cu 4,8% comparativ cu perioada similara a anului trecut, iar volumul schimburilor comerciale bilaterale a fost de aproximativ un miliard de dolari, potrivit unui comunicat al Ministerului Economiei, Comertului si Turismului.
Exportul Romaniei catre SUA s-a cifrat la 597 milioane de dolari iar importul la 403 milioane dolari.
Numarul firmelor cu capital american din Romania era, la aceeasi data, de 7.007. Investitiile americane au vizat, in principal, comertul cu ridicata si amanuntul (27%), tranzactii imobiliare (16,8%), industria extractiva si prelucratoare (12,7%), activitati profesionale, administrative, stiintifice si tehnice (12,4%), transport, depozitare si comunicatii (10,5%), constructii (8,2%), hoteluri si restaurante (5,5%), agricultura, silvicultura si pescuit (2,7%), intermedieri financiare si asigurari (1,7%), administratie publica, invatamant si sanatate (1,2%), energie electrica si termica, gaze si apa (0,9%).
Intensificarea cooperarii economice romano-americane in diferite domenii, atragerea de noi investitori americani si amplificarea schimburilor comerciale bilaterale au fost principalele teme de discutie abordate de ministrul Economiei, Mihai Tudose, in cadrul intrevederii sale cu ambasadorul SUA in Romania, Hans Klemm.
Cei doi oficiali au convenit ca relatiile de colaborare dintre Ministerul Economiei, Comertului si Turismului si Ambasada Statelor Unite ale Americii din ultimii trei ani sunt pe un trend constant crescator, existand premisele ca aceasta tendinta sa se pastreze pe termen lung in conditiile actuale din economia celor doua tari.
In context, discutiile au vizat si aspecte referitoare la coordonarea celor doua parti in domeniul securitatii si apararii, precum si la continuarea parteneriatului in lupta impotriva coruptiei si consolidarea valorilor democratice.
Ambasadorul Hans Klemm a apreciat, cu aceasta ocazie, potentialul turistic ridicat al Romaniei si a aratat ca o promovare strategica a ofertei turistice romanesti in SUA poate fi imbunatatita, astfel incat sa fie atrasi cat mai multi concetateni ai sai, dornici sa cunoasca noi destinatii turistice.
Principalele produse si servicii de interes in promovarea pe piata SUA sunt componente, subansamble si subsisteme, servicii de mentenanta pentru industria aeronautica, componente, subansamble si subsisteme si pentru industria auto, ingrasaminte chimice, anvelope, echipamente de masura si control, componente echipamente comunicatii, alimente organice, vinuri, branzeturi, rulmenti, mobila si mic mobilier, sticlarie decorativa, arme si munitii, echipamente optice, aplicatii (soft) mobile pentru telefonie.
Prioritatile legate de import se refera la materii prime pentru industria siderurgica, zootehnie, componente pentru produse de tehnologie inalta (paralel cu asimilarea unora dintre acestea in industria autohtona).