Capitalismul autentic apune(mart. 15, 2018)
Generatia nascuta in perioada 1983-1994, denumita generic „Millennial”, isi pierde increderea in valorile clasice ale capitalismului si economiei de piata. Ei vor, spune un studiu Deloitte, mai multa concentrare pe misiunea si etica afacerilor si o mai multa implicare a liderilor politici in societate, valori apropiate mai degraba de perceptele socialismului si etatismului.
Economia mondiala a prosperat mai ales in perioadele in care dominanta a fost atitudinea pur capitalista, in care firmele se concentreaza pe profit si cresterea afacerilor, nu pe etica si pe implicarea in societate.
Teoriile care cer companiilor sa se concentreze mai ale pe rolul lor in societate capata insa o importanta din ce in ce mai mare.
Generatia Milenialilor a devenit mai sceptica fata de misiunea si etica afacerilor, dar si fata de impactul pozitiv al liderilor politici in societate, rezulta din sondajul global Deloitte ‘Millennial Survey’ 2018, care arata o inversare abrupta a perceptiei pozitive exprimate la ultimele doua editii, potrivit unui comunicat al companiei.
Conform documentului, tinerii Mileniali isi doresc o mai mare implicare a liderilor din business in societate si cred ca succesul afacerilor ar trebui sa se masoare si prin rolul lor social, asupra mediului si al economiei in ansamblu, nu doar prin performanta financiara.
„Rezultatele sondajului ar trebui sa le dea de gândit liderilor de business, implicit din România, fiind un semnal de alarma. Deteriorarea increderii si a loialitatii angajatilor are implicatii asupra performantei companiilor si a economiei in general. Desi tara noastra nu a fost inclusa in studiu, atât timp cât raspunsurile sunt similare in toata lumea, putem aprecia ca tinerii români au aceleasi preocupari cu ale congenerilor din alte state’, a spus Raluca Bontas, Partener Global Employer Services, Deloitte România.
Potrivit acesteia, Milenialii au o agenda diferita de cea a afacerilor, asa cum o percep ei. Astfel, considera ca prioritatile companiilor ar trebui sa fie crearea de locuri de munca, inovarea, imbunatatirea calitatii vietii personale si profesionale a angajatilor. In schimb, in opinia lor, companiile se concentreaza asupra generarii profiturilor, a eficientizarii si a productiei de bunuri si servicii.
Desi admit ca afacerile trebuie sa obtina profituri pentru a realiza si obiectivele stabilite de ei, Milenialii apreciaza ca ar trebui ca afacerile sa gaseasca un echilibru intre prioritatile angajatilor si performanta financiara.
Studiul arata ca mai putin de jumatate dintre Mileniali considera ca intreprinderile se comporta etic (48% in 2018 fata de 65% in 2017) si ca liderii din business contribuie la imbunatatirea climatului social (47% fata de 62%). 44% cred ca liderii din business genereaza un impact pozitiv in societate, prin comparatie, doar 19% au aceeasi parere despre liderii politici.
Trei sferturi dintre Mileniali cred ca multinationalele au potentialul de a contribui la rezolvarea provocarilor economice, sociale si de mediu. 43% dintre Mileniali estimeaza ca isi vor parasi locurile de munca actuale in decurs de doi ani, cu 15% in crestere fata de 2017. 28% vor sa ramâna mai mult de cinci ani la actualele locuri de munca. 62% dintre cei care vor sa plece de la actualele locuri de munca in urmatorii doi ani apreciaza ca ‘gig economy’ este o alternativa viabila.